Monday, November 30, 2009

balik kampung.....episode 1

Khamis (26.11.2009)- Sehari sebelum raya...masa ni mak aku la yang paling busy giler(mulut n tangan)...semua nak dibuatnyer..itu la ini la..berkokok ayam, maka berkokok la dia...abah aku pulak bagi arahan jer...hehehe..dan dah menjadi adat keluarga aku bila kami anak beranak berkumpul, maka jiran tetangga akan memberi penghormatan dengan mengunci mulut mendengar suara2 kami coz...suara kami jer yang dengar start dari celik biji mata n diam bila semua dah berdengkur..padahal..anak2 jiran tetangga aku pun balik kg gak...nak plan masak apa untuk raya jer 1 felcra dah dengar...mak sibuk nak wat dodol, abah plak sibuk ngan lauk raya dia la...yang kitaorng pulak sibuk ngan durian jer...hahaha...

ha..ni dia..ada gaya x??? sebenornyer..teman nyebok jer...mak jer yang bertungkus lumus 3 jam ngacau dodol tu...habis citer dodol..citer pasal lauk tengahari pulak...
menu tengahari sup tulang yang khas dari chef tajul...hehehe...abg ipar aku yang sorang nimemeng terer bab2 sup ni...power giler...lepas jer buat perbincangan nak masak apa abah aku terus jer g pasar beli tulang 3 kilo...so yang mana x der kejer tu tlg2 la chef masak sup...aku tolong makan jer....hehehe...
Dalam sibuk2 diorang masak-memasak...terjerit2 jiran depan umah aku panggil mak aku gtau doyan dah yg ktorg oder tu dah ada...ambik ko..rm30 jer tapi 1 kereta sorong tu dia anto...adoi.. banyak giler....puas makan...kalau kat sini besar kepala anak aku jer dah rm5 sebiji....apa lagi..x kira dah panas terik ker...balun doyan dulu sebelum makan nasi...sedap giler...nasib baik sihat walafiat...

so..korang layan jer la gambo2 ni...kepada yang raya kat bandar tu...jangan jeles ha...(ate idak ker hangit 1 blok tu bl pak haron bako lemang bawah blok)...hehehe



2 Comments:

  1. ieda Harun said...
    uikk mana dodollllllllllllll...k'org raya pj ler..kansel shah alam huhu..tp ok gak bako lemang sblh umah je,doyan moktan melambak mak abah bawak hehehe
    เนีย รัก เอรี said...
    amboiii..mcm2 ade..giler r raye kurban kat sane..syok gilers... aku xde wat papepon..nk cr la org perak..hahaha

Post a Comment